Valgmuligheder

Bliver dine kunder skræmt væk af for mange valgmuligheder?

Konsekvensen af et stort og komplekst produktprogram er forvirrede kunder, som vælger at blive væk. De uendelige valgmuligheder og specialtilpassede løsninger gør oven i købet din produktion kompleks og langsom. 

Af Lars Frello, projektleder for Center for Simplimize på Teknologisk Institut

Forestil dig en tur på restaurant med den pukkelryggede. I er 10 personer, der alle skal vælge tre forskellige retter. Tjeneren lægger menukortet foran jer (menukort er en underdrivelse – menubog er langt mere dækkende): Side op og side ned bliver du præsenteret for en lang række retter, menuer og alverdens kombinationsmuligheder. Der er noget for enhver smag og alle burde få dækket deres behov.

Klip til 45 minutter senere: Din svagtseende svigermor og din kræsne niece har stadig ikke besluttet sig, og både tjener og resten af selskabet er testet på tålmodigheden. Da I langt om længe er klar til at bestille, tager tjeneren smilende imod, og der er ikke dén ting, der ikke kan lade sig gøre; der ikke må være nødder i den ene ret, kokken skal være meget gavmild med chilien i den anden og så videre. De mange individuelle ønsker betyder, at du ender med at spise forret, mens din sidemand er i gang med desserten. Og klokken? Den er langt over børnenes sengetid. Vil du vælge samme restaurant igen?

Fra restaurant til din virksomhed

Forestil dig nu din sælger på besøg hos en kunde med en moppedreng af et produktkatalog i baglommen; ”I kan få det her produkt lige, som I vil have det!”, annoncerer din sælger i allerbedste mening. Efter mange, lange kundemøder og dialog frem og tilbage bestemmer kunden sig endelig for produkt x i farve y med åbningsmekanisme z og glas q, osv.

Så langt så godt. Nu skal du i gang med at producere alt fra bunden. Kvaliteten er svær at garantere, da I ikke har produceret det hele før i netop denne konfiguration og kunden vil kun betale standardpris. Og leveringstiden? Den er for længst overskredet.

Hvad ville Gordon Ramsey gøre?

Gordon Ramsey ville skære menubogen ned til et menukort. Han fjerner ganske enkelt kompleksiteten – både for kunden og for forretningen. Det samme kan I gøre med Simplimize.

Individuel tilpassede menuer/produkter

× Mange kombinationer
× Alle kan vælge lige hvad det skulle være
× Mange ingredienser/varer på lager
× Små antal af hver ingrediens/vare
× Kræver omfattende viden
× Kokken/udvikling/produktion skal mestre flere discipliner
× Svært at håndtere kvalitet

Gordon Ramsey-menu / Simplimize

– Få kombinationer
– Minimum to skal bestille den samme ret
– Få ingredienser/varer på lager
– Stort antal af hver ingrediens/varer
– Begrænset viden krævet
– Få discipliner krævet af kokken/udvikling/produktion
– Let at håndtere kvaliteten

Hvor starter I med at spise elefanten?

Vi ser ofte, at virksomheder forsætter i samme spor, selvom de godt er klar over, at de kan optimere ved at skære i produktprogrammet. Men hvorfra véd man hvilke produkter, der kan skæres væk?
Gang på gang oplever vores certificerede Simplimize-konsulenter, at viden om kunderne ligger godt begravet hos virksomhedens sælgere, men efter mere end 40 Simplimize-forløb véd vi også, at det kræver en systematisk fremgangsmåde at få det beskrevet.
Og når vi først véd, hvad kunderne vil ha’, er det ”bare” at opbygge en produktarkitektur – altså et menukort – der tilbyder de mest profitable produkter og optimerer din forretning i alle led.

Læs mere om Simplimize 

Kontakt Lars Frello på lsf@teknologisk.dk eller tlf. 7220 2911