Iværksættere vil redde containere fra flammerne

Der er behov for nye slukningsmetoder på containerskibe. Den udfordring har den lille danske start-up, Rosenby Engineering, taget op. Løsningen forbedrer sikkerheden for sømændene, fragten og skibet og er udviklet bl.a. ved hjælp af en InnoBooster fra DBI.

Når der udbryder brand i en container på et containerskib, er et spyd den gængse metode til at bekæmpe den. Med det eller med en boremaskine penetrerer sømændene containeren for derefter at slukke branden gennem hullet. Det betyder, at sømændene skal stå tæt på branden i en længere periode, at ilten fra hullet kan få branden til at udvikle sig hastigt, og at brandbekæmpelse i containere, der er stablede, er en udfordring – for hvordan kommer man derop med en boremaskine og en brandslange? Den udfordring oplevede Jesper Rosenfeldt Hansen som skibsofficer i handelsflåden, da der udbrød brand i en container på et skib, som han sejlede på.

– Det var farligt, og sømændene var utrygge ved at stå op ad en container med ild i. Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres smartere og på en måde, så man også kunne bekæmpe brand i højden. Man kan undre sig over, at det overhovedet er lovligt at stable containere, når man ikke har reel mulighed for at bekæmpe en brand i dem, siger Jesper Rosenfeldt Hansen, der i dag er CEO i Rosenby Engineering.

Derfor begyndte han i 2016 at arbejde på en løsning på problemet.

Vandtryk borer hul automatisk

Løsningen hedder HydroPen. Det er et vanddrevet bor, der sidder for enden af en almindelig brandslange, som hurtigt kan sættes på låsestængerne på en container.

Ved hjælp af vandtrykket fra slangen og en turbine borer den et hul i containeren og laver samtidig et slør af vand, der skærmer sømanden mod ilden. Hvor lang tid, boringen tager, afhænger af vandtrykket, men det er et spørgsmål om sekunder. Når der er hul, indsætter HydroPen automatisk en dyse i hullet, der slukker branden i containeren.

– HydroPen kobles på en helt almindelig slange, der sidder på de brandhydranter, der allerede er på skibene. Det er ret enkelt, siger Jesper Rosenfeldt Hansen.

Samlet produkt i 2019

Boret er udviklet med hjælp fra DBI og en såkaldt InnoBooster.

– InnoBoosteren var en nødvendighed og altafgørende for udviklingen. Ingen af os i virksomheden har store formuer, så den gav os en økonomisk tryghed og gjorde, at vi kunne tage de første skridt og gøre projektet seriøst. Uden den havde HydroPen været et hobbyprojekt i dag, siger Martin Winkel, der er CFO i Rosenby Engineering.

Ud over økonomisk støtte hjalp InnoBoosteren også med at få boret typegodkendt hos DBI efter SOLASregulativerne. Med et fungerende bor er næste skridt at udvikle et løftesystem, så boret kan fastsættes på afstand og i højden. Dermed bliver det reelt muligt at bekæmpe containerbrande i højden, hvilket der altså ikke findes velfungerende tekniske løsninger til i dag.

Prototypen for løftesystemet er på plads og bliver testet i løbet af i år.

– Containerbrande på skibe er relativt sjældne, men resultatet kan være et totalforlis og et tab på milliarder af kroner i form af tabt gods, nedetid og reparationer. Den risiko kan HydroPen minimere. Optimalt kan den begrænse skaderne til en enkelt container, men under alle omstændigheder højner den sømændenes sikkerhed og sikrer rederiernes skibe og deres kunders fragt bedre. Den kan eftermonteres på alle eksisterende skibe, så den kan anvendes overalt, siger Jesper Rosenfeldt Hansen.

Læs mere i det nyeste nummer af Brand & Sikring